دکوراسیون داخلی

دکوراسیون اداری، منزل، آشپزخانه، پارتیشن اداری و ...

اهمیت پرده در دکوراسیون اداری

طراحی دکوراسیون اداری نقش بسیار مهمی در روحیه کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها دارد. رنگ و طرح مبلمان اداری، کفپوش و دیوارها در ایجاد آرامش روحی و تمرکز افراد در هنگام کار کردن بسیار تاثیرگذار است. پرده یکی از اجزای اصلی دکوراسیون در فضاهای مختلف است که علاوه بر تنظیم نور بر زیبایی محیط می‌افزاید. در این مقاله به اهمیت پرده در دکوراسیون اداری می‌پردازیم.
برای انتخاب پرده برای فضای اداری در قدم اول باید ابعاد فضا را در نظر گرفت. اگر تمایل دارید فضا بزرگ‌تر از آنچه هست به نظر بیاید پرده‌هایی با رنگ‌های سفید و روشن انتخاب کنید اما اگر فضای شما بزرگ است محدودیتی در استفاده از رنگ‌های تیره نخواهید داشت.

اهمیت پرده در دکوراسیون اداری

به نور فضای مورد نظر توجه کنید. اگر دفتر کار دارای نور طبیعی زیاد باشد استفاده از پرده با رنگ روشن توصیه نمی‌شود. نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود هماهنگی رنگ پرده با رنگ کلی فضا و مبلمان اداری و کفپوش‌ها است. رنگ پرده نباید با رنگ فضای اداری در تضاد باشد.
اگر پرده مناسبی برای فضای اداری انتخاب نشود در هنگام روشنایی، نور را به طور کامل جذب نمی‌کند یا اینکه ممکن است قابلیت باز شدن کامل را برای بهره‌گیری از نور را به هنگام صبح و بعدازظهر نداشته باشد و فضا را بیش از اندازه تاریک کند.
رنگ پرده اگر متناسب با فضا انتخاب نشود و بی‌روح و کسل‌کننده باشد قطعا کارآیی کارکنان را کاهش می‌دهد. روان‌شناسی رنگ‌ها برای هر رنگ معنایی در نظر گرفته است. پرده‌ها به عنوان یکی از اجزای اصلی دکوراسیون با رنگ خود مفهومی را در ذهن مخاطب القا می‌کنند. بسیاری از اوقات صاحبان کسب‌وکارها از خلاقیت خود بهره می‌گیرند و طرح یا مفهومی خاص در راستا با نوع کسب‌وکار را روی پرده چاپ می‌کنند تا برند خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کنند.

انواع پرده‌های اداری

معمولا برای فضای اداری پرده‌های کرکره‌ای، زبرا و شید رول انتخاب می‌شوند که به راحتی در ساعات مختلف روز امکان تنظیم نور فضا را فراهم می‌کنند.
پرده‌های کرکره‌ای به صورت افقی و عمودی تولید می‌شوند. پرده‌های کرکره‌ای افقی در سه نوع آلومینیومی، چوبی و طرح چوب ارائه شده‌ است تا با توجه به نیاز مشتری مورد استفاده قرار بگیرند.
پرده کرکره‌ای آلومینیومی در قطرهای 16، 25، 35 و 50 میلی‌متری در بازار عرضه شده است. این پرده در محیط‌های مختلف اداری برای بخشیدن فضایی رسمی و مدرن به محل کار استفاده می‌شود. این پرده با رنگ‌بندی متنوع، دوام و طول عمر زیاد و قابلیت نظافت آسان انتخاب اول بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها است.
پرده کرکره‌ای چوبی از قدیمی‌ترین انواع پرده کرکره‌ای است که با رگه‌های چوب طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شود. در سال‌های اخیر از چوب زیبا و مقاوم بامبو نیز در ساخت آن استفاده می‌شود که بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته است. پرده‌های کرکره‌ای چوبی در دو مدل با نوارهای قیطانی و نوارهای تسمه‌ای ساخته می‌شوند که حالت تسمه‌ای از مقاومت و زیبایی بیشتری برخوردار است.
در انتخاب پرده کرکره‌ای باید به ابعاد قاب پنجره، ارتفاع سقف و پهنای تیغه‌های پرده توجه کرد. معمولا پرده‌هایی با ضخامت کمتر برای فضاهای داخلی با مساحت کوچک‌تر و پرده کرکره‌ای با ضخامت زیاد برای فضاهای بزرگ‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای پنجره‌های کشیده یا پنجره‌های بزرگ نظیر نمای بیرونی موسسات بزرگ و بانک‌ها بهتر است پرده کرکره‌ای با تیغه‌های بزرگ نصب شود. با در نظر گرفتن اهمیت پرده در دکوراسیون اداری استفاده از پرده کرکره‌ای فلزی یا چوبی با قطر نامتناسب زیبایی فضا را تحت تاثیر قرار داده و به صورت عضوی ناهمگون خود را نشان می‌دهد.
پرده‌های کرکره‌ای را می‌توان به راحتی به صورت سایه روشن تغییر داد. تمیز کردن این پرده‌ها به آسانی انجام می‌شود و به کمک یک دستمال نم‌دار امکان‌پذیر است.
پرده‌های کرکره‌ای در رنگ‌های مختلف در بازار موجود است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود و متناسب با رنگ فضای اداری آن را انتخاب کنید.
پرده زبرا که از آن با عنوان پرده سایه روشن نز یاد می‌شود از دو اسلاید پارچه به صورت نوار افقی تشکیل شده است. از پرده زبرا برای پوشش پنجره‌های بزرگ استفاده می‌شود. این پرده تنوع بسیار زیادی در طرح و رنگ دارد و نور فضا را می‌توان به راحتی با آن تنظیم کرد.
پرده شید رول نیز برای پنجره‌های وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرد. روی پرده شید رول می‌توان تصاویر دلخواه را به صورت سفارشی چاپ کرد.
در بعضی فضاهای اداری مانند سالن اجتماعات از انواع پرده‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود. این پرده‌ها غالبا از جنس مخمل، حریر و… انتخاب شده و به صورت ساده یا پلیسه دوخته می‌شوند. ممکن است برای زیبایی بیشتر والان هم برای پرده پارچه‌ای در نظر گرفته شود.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 27 آذر 1398ساعت 20:13  توسط محیا یوسفی 

در انتخاب میز کنفرانس به چه نکاتی توجه کنیم؟

انتخاب میز کنفرانس
هر شرکت و موسسه‌ای برای گفت‌وگو و تبادل نظر با افراد نیاز به یک اتاق کنفرانس دارد. برگزاری جلسات با نمایندگان کسب‌وکارهای دیگر و عقد قراردادهای کاری، ملاقات با شرکای تجاری و جلسات گروهی میان کارمندان شرکت‌ها معمولا در اتاق کنفرانس صورت می‌گیرد. میز کنفرانس یکی از ملزومات این اتاق است. در انتخاب میز کنفرانس باید به نکاتی توجه شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

موارد مهم برای انتخاب میز کنفرانس

از نظر راحتی و ارگونومیک بودن میز کنفرانس حساسیت میز اداری را ندارد زیرا افراد زمان زیادی را در پشت میز کنفرانس سپری نمی‌کنند. بیشتر از هر چیز زیبایی ظاهری در طراحی و تولید این میزها دارای اهمیت است. میزهای کنفرانس در انواع مختلف و با طرح‌های گوناگون تولید می‌شوند. تولیدکنندگان مبلمان اداری سعی می‌کنند از الگوهای قدیمی اجتناب کرده و با ارائه طرح‌های خلاقانه به میز کنفرانس تنوع ببخشند. این کار باعث شده مشتریان نیز بتوانند بر اساس سلیقه و با توجه به نوع کاربری مورد نیاز میز کنفرانس مناسب را انتخاب کنند.
جنس میزهای کنفرانس معمولا MDF، چرم، شیشه، آلومینیومی و یا به صورت ترکیبی است. برای برگزاری جلسات و کنفرانس‌های رسمی بهتر است میز کنفرانس غیرشیشه‌ای مورد استفاده قرار بگیرد که حالت رسمی‌تری دارد.
انتخاب رنگ میز کنفرانس نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. شرکت‌های معتبر برای اعتبار بیشتر از رنگ تیره برای میزهای کنفرانس استفاده می‌کنند. رنگ تیره نشان‌دهنده اقتدار و ابهت است و ظاهر شکیلی به میز کنفرانس می‌بخشد. در عوض بهتر است رنگ دیوارها و کفپوش روشن انتخاب شود و نور مناسبی برای فضا در نظر گرفته شود.
اما اگر رنگ اتاق کنفرانس تیره بود رنگ میز کنفرانس باید متضاد با آن و از رنگ‌های روشن انتخاب شود که تناسب رنگ‌ها در دکوراسیون اداری حفظ شود.
میزهای کنفرانس چوبی و MDF باید از مواد مرغوب ساخته شوند تا علاوه بر ظاهر زیبا از دوام مناسبی برخوردار باشند. هر چقدر مواد اولیه‌ای که برای ساخت میزهای کنفرانس به کار می‌رود مرغوب و باکیفیت باشد محصول نهایی بادوام‌تر خواهد بود. استفاده از روکش‌های مصنوعی در ساخت میزهای کنفرانس استحکام بیشتری را برای این محصولات به همراه دارد. در حال حاضر مقاوم‌ترین میز کنفرانس از مغز MDF با روکش فرمیکا یا ملامینه ساخته می‌شوند.
اندازه و شکل میز کنفرانس باید بر اساس فضایی که قرار است در آن قرار بگیرد تعیین شود. اندازه اتاق و تعداد نفراتی که معمولا در جلسات شرکت می‌کنند مولفه‌های مهمی در انتخاب میز کنفرانس محسوب می‌شوند. اگر تعداد افراد شرکت‌‌کننده بیش از هفتاد نفر باشد بهتر است میز کنفرانس به شکل دایره یا بیضی باشد تا تمامی افراد بتوانند به صورت رو در رو با یکدیگر بحث و تبادل نظر داشته باشند.
ارتفاع میز کنفرانس باید بر اساس استانداردهای ساخت این میز در نظر گرفته شود. اگر پایه میز از حد معمول کوتاه‌تر یا بلندتر باشد افراد حاضر در جلسه زمان نشستن و پذیرایی دچار مشکل می‌شوند. میزهای کنفرانس در طرح‌های مختلفی ساخته می‌شوند اما ارتفاع استاندارد برای آنها 75 سانتی‌متر در نظر گرفته شده است.
شرکت‌هایی که جلسات متعدد با تعداد متفاوت افراد برگزار می‌کنند یا از فضاهای مختلف برای برگزاری جلسات استفاده می‌کنند، باید میزهای کنفرانس مدولار تهیه کنند. این میزها بر اساس تعداد نفرات حاضر در جلسه کنار هم چیده شده و میز کنفرانس را به وجود می‌آورند.
همانطور که گفته شد ظاهر میز کنفرانس بیش از هر چیز اهمیت دارد. وجود نورپردازی مناسب به بهتر دیده شدن میز کنفرانس کمک می‌کند. بنابراین در نظر داشته باشید اتاق کنفرانس از نور کافی برخوردار باشد. وجود نور طبیعی غیرمستقیم یا نور مصنوعی بهترین نور برای فضای اتاق کنفرانس به شمار می‌آید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 20 آذر 1398ساعت 17:05  توسط محیا یوسفی 

فضایی زیبا و آرامش‌بخش با پارتیشن ژاپنی

پارتیشن‌ها یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی به‌ویژه در ادارات و شرکت‌ها به شمار می‌آیند که علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضا، بسیار کاربردی هستند. پارتیشن‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به فضا، کاربری و بودجه سفارش‌دهنده می‌توانند انتخاب شوند. پارتیشن ژاپنی یکی از انواع خاص پارتیشن است که زیبایی بی‌نظیری به فضا می‌بخشد.
وقتی صحبت از پارتیشن می‌شود معمولا پارتیشن اداری به ذهن خطور می‌کند. شرکت‌ها معمولا برای ایجاد فضای کاری کارآمد ساده‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه را برای تقسیم‌بندی فضا به صورت موقت یا دائم انتخاب می‌کنند و آن هم نصب پارتیشن اداری است. استفاده از پارتیشن خیال مدیران را از هزینه بازسازی و مشکلات مربوط به آن راحت می‌کند و صرفه‌جویی مالی را برای آنها در پی دارد. پارتیشن‌های اداری انواع مختلفی از جنس چوب، شیشه، آلومینیوم و… دارند.
نصب پارتیشن‌های چوبی در فضای اداری از سال‌های قبل همواره در اولویت بوده و همیشه در بین افراد محبوبیت داشته است. چوب حس طبیعی در فضا به وجود می‌آورد و تنوع رنگ آن هم با اکثر مولفه‌های دکوراسیون قابل هماهنگی است. پارتیشن چوبی ممکن است به صورت طبیعی یا با روکش MDF تهیه شود. گاهی اوقات این پارتیشن‌ها را برای استفاده از نور با ترکیب شیشه می‎سازند.

پارتیشن ژاپنی


پارتیشن‌های شیشه‌ای بیشتر برای کسب‌وکارهای مدرن به کار می‌رود. این پارتیشن‌ها علاوه بر زیبایی، حداکثر نور طبیعی را به فضا انتقال می‌دهند. در فضاهای کوچک هم بیشتر پارتیشن‌های شیشه‌ای نصب می‌شوند که فضا دلگیر نشود.
بادوام‌ترین پارتیشن‌ها از نوع آلومینیومی آن است که نصب و جابه‌جایی آن هم بسیار آسان است. پارتیشن آلومینیومی هم در بعضی موارد با ترکیب شیشه ساخته می‌شود تا امکان بهره‌گیری از نور را در فضا فراهم کند.

پارتیشن ژاپنی

یکی از زیباترین انواع پارتیشن، پارتیشن ژاپنی است که با نام شوجی (Shoji) شناخته می‌شود. شوجی به معنی تقسیم‌کننده اتاق است. شوجی حالت کشویی دارد و به سمت جلو و عقب حرکت می‌کند. با این ویژگی می‌توان در فضا صرفه‌جویی کرد. شوجی از نوعی کاغذ براق به نام واشی ساخته می‌شود که در قاب‌های چوبی نگه داشته می‌شوند.
کاغذ واشی کاغذی کاملا طبیعی و شفاف است که از مقاومت بالایی در برابر فشار و پاره شدن برخوردار است. این کاغذ سنتی ژاپنی با عبور دادن مقدار مناسب نور از خودش برای فضاهایی که نیاز به نور دارند بسیار کارآیی دارد. کاغذ واشی یکی از مواد ضروری برای ساخت پارتیشن‌های ژاپنی محسوب می‌شود.
بد نیست بدانیم کاغذ واشی از فیبر تنه درخت گامپی، میتسوماتا یا توت کاغذی و به روش سنتی ساخته می‌شود. تولید این کاغذ بسیار پیچیده و زمان‌بر است و در عین حال به مهارت خاصی نیاز دارد. کاغذ واشی در فهرست صنایع دستی یونسکو ثبت شده است.
واشی کاغذی بسیار محکم است که در هنرهای دستی نظیر اوریگامی، شودو یا همان خوشنویسی ژاپنی و اوکی یوئه به کار برده می‌شود. نوعی از کاغذ واشی که با عنوان تیشو ژاپنی شناخته می‌شود در صحافی کتاب به کار برده می‌شود.
پارتیشن‌های ژاپنی به خوبی فضای داخلی را تقسیم می‌کنند و با توجه به گذشت نور از کاغذ واشی می‌توان با آنها نورپردازی بسیار مناسبی در فضا ایجاد کرد. این پارتیشن‌ها علاوه بر زیبایی آرامش خاصی در فضای مجزا شده ایجاد می‌کنند.
پارتیشن‌های ژاپنی از قدیمی‌ترین پارتیشن‌هایی هستند که در جهان مورد استفاده قرار گرفته است. تولید این پارتیشن‌ها بسیار تخصصی و دانش آن منحصربه‌‌فرد است. در حال حاضر پارتیشن‌های ژاپنی از جاذبه‌های گردشگری در بسیاری از اماکن دیدنی ژاپن محسوب می‌شوند. ژاپنی‌ها می‌کوشند تا هویت شوجی را که میراث ملی و فرهنگی ژاپن به شمار می‌آید حفظ کنند.


در حال حاضر با وجود امکانات بسیار، ساخت پارتیشن ژاپنی در طرح‌های مختلف و با به‌کارگیری مولفه‌های مدرن در کنار حفظ اصالت شوجی انجام می‌شود تا نسل جدید را به خرید این پارتیشن‌ها ترغیب کند. اگر نمونه‌های مدرن شوجی را دیده باشید معمولا در ساخت آن از پنل‌های شیشه‌ای استفاده شده که با کمک یک شبکه چوبی نگه داشته می‌شوند. با استفاده از این مدل شوجی در فضای مورد نظرتان، هم از نور بهره‌مند می‌شوید و هم دید به بیرون خواهید داشت.

+ نوشته شده در  يکشنبه 17 آذر 1398ساعت 20:51  توسط محیا یوسفی 

به چه نکاتی در انتخاب میز منشی توجه کنیم؟

دکوراسیون اداری اجزای بسیار مختلفی دارد که هر کدام نقش اساسی در بخشیدن شکل و ساختار به محل کار شما دارند. اگر طراحی دکوراسیون اداری به خوبی انجام شود تاثیر آن را در کارآیی و بهره‌وری، روابط کارکنان و حفظ سلامت جسمی و روحی آنها خواهید دید. یکی از پرکاربردترین وسایل در محل کار میز اداری است که با اهداف مختلفی تولید می‌شود. میز منشی یکی از پرکاربردترین میزهای اداری است. در این مقاله قصد داریم به نکات مهم در انتخاب میز منشی بپردازیم.
پس از ورود مراجعه‌کنندگان به دفتر کار شما یکی از اجزای دکوراسیون اداری که توجه آنها را جلب می‌کند میز منشی است. شکل ظاهری میز منشی بسیار اهمیت دارد. میز منشی علاوه بر کاربری خوب برای خدمات منشی‌گری باید بتواند حس خوبی در مراجعه‌کنندگان ایجاد کند.

انتخاب میز منشی

نکات مهم در انتخاب میز منشی

میز منشی باید با استانداردهای لازم ساخته شده باشد تا منشی که ساعات طولانی را پشت میز مشغول به کار است دچار آسیب‌های ناشی از نشستن‌های طولانی نشود. به طور کلی میزهای استاندارد تاثیر زیادی در سلامت کارمندان و در نتیجه افزایش بهره‌وری آنها دارند.
میز منشی حتما باید از امکانات مرسوم از جمله فضای کافی روی میز، فضای ذخیره‌سازی مانند کمد و قفسه، دسترسی‌های مناسب به برق و… برخوردار باشد تا به میز منشی نظم ببخشد.
برخورداری از طراحی زیبا یکی دیگر از نکات مهم برای انتخاب میز منشی است. دکوراسیون مبحثی مهم در محیط‌های اداری و سازمانی به شمار می‌آید. در حال حاضر ایده‌های خلاقانه‌ای در ساخت میز منشی به کار می‌رود و میزهایی با طرح‌های منحصربه‌فرد در بازار ارائه می‌شوند. میزهای منشی با اشکال هندسی مختلف و متنوع با زیبایی ظاهری خود باعث جلب نظر بیننده می‌شوند. همچنین این میزها را می‌توان به راحتی در فضاهای مختلف به ویژه دفاتری که محدودیت فضا دارند قرار داد و در فضا صرفه‌جویی کرد.
میز منشی را متناسب با طراحی دکوراسیون داخلی دفتر کار خود انتخاب کنید. میز منشی باید با سایر میزها و مبلمان اداری هماهنگی کامل داشته باشد.
در هنگام خرید میز منشی به مرغوبیت جنس آن توجه کنید. هر چقدر کیفیت ساخت میز بهتر باشد و مواد اولیه استاندارد در ساخت آن به کار رفته باشد عمر مفید آن افزایش می‌یابد.
رنگ میز منشی باید متناسب با رنگ دکوراسیون اداری و اجزای آن انتخاب شود. در حال حاضر میز منشی در بازار در رنگ‌بندی متنوع در اختیار مشتریان قرار دارد تا با توجه به سلیقه و متناسب با رنگ دکوراسیون اداری دفتر کار خود میز مورد نظر را انتخاب کنند. بعضی از کسب‌وکارها رنگ میز منشی را هم‌رنگ لوگو یا رنگ سازمانی خود در نظر می‌گیرند تا مراجعه‌کنندگان با دیدن آن نام برند برایشان تداعی شود. بهتر است رنگ‌بندی میز منشی حالت رسمی و اداری را القا کند.
معمولا اشیایی با وزن زیاد مانند کامپیوتر، فایل‌های بایگانی و… روی میز منشی قرار می‌گیرد. بنابراین میز منشی مستحکمی را انتخاب کنید.
حتما به رویه میز منشی دقت کنید. وجود یک لایه ضدآب باعث می‌شود در صورت ریختن مایعات بر سطح میز رطوبت به داخل بافت میز نفوذ نکند.
میز منشی باید ارتفاع مناسب و استانداردی داشته باشد. همچنین بهتر است میزی که قصد خرید آن را دارید دارای گارانتی باشد تا در صورت بروز مشکل پس از خرید بتوانید آن را پس بدهید یا تعویض کنید.

محل قرار گرفتن میز منشی در محل کار

میز منشی باید در محلی از دفتر قرار بگیرد که منشی ضمن اشراف کامل به تمام فضای کاری، بتواند ارتباط مناسبی با مراجعه‌کنندگان برقرار کند. منشی باید در آن محل احساس راحتی کند و بتواند کاملا بر کارش تمرکز داشته باشد.
بهتر است میز منشی در کنار ورودی دفتر، کنار پنجره و یا وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار نگیرد تا تمرکز منشی بیشتر حفظ شود.
میزهای منشی با طرح‌های متنوع و خلاقانه در بازار وجود دارند. امیدواریم بتوانید با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله گفته شد میزی را با توجه به نیازهایتان و متناسب با دفتر کار خود، انتخاب و خریداری کنید.

+ نوشته شده در  يکشنبه 10 آذر 1398ساعت 18:20  توسط محیا یوسفی 

نکاتی درباره انتخاب رنگ مبلمان اداری

دکوراسیون داخلی محل کار و نوع چیدمان مبلمان اداری و تناسب آن با دیگر اجزای موجود در دکوراسیون مولفه بسیار مهمی در جذب بازدیدکنندگان و در نهایت بهتر دیده شدن کسب‌وکار شما محسوب می‌شود. در این رابطه رنگ مبلمان اداری را هرگز نادیده نگیرید!
رنگ محیط کار چه رنگ دیوار و کف و چه رنگ مبلمان اداری بسیار در نظر دیگران تاثیرگذار است. دنیای روان‌شناسی رنگ‌ها حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. از نظر روان‌شناسی رنگ‌ها، هر رنگ حس خاصی را در افراد ایجاد می‌کند. بنابراین شما می‌توانید با انتخاب رنگ متناسب با کسب‌وکارتان جذابیت بیشتری به محیط کار ببخشید و آن را در نظر دیگران بهتر جلوه دهید.

انتخاب رنگ مبلمان اداری


به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از رنگ‌های تیره و کدر در دکوراسیون اداری حس منفی به محیط القا می‌کند و باعث خستگی زودهنگام کارکنان و کاهش راندمان کاری می‌شود.
وقتی از مبلمان اداری صحبت می‌کنیم منظورمان مجموعه‌ای از میز اداری که شامل انواع میز مدیریت، میز کنفرانس، میز کارمندی است، صندلی اداری که خود صندلی مدیریت، صندلی کارمندی، صندلی انتظار، صندلی کامپیوتر، صندلی کنفرانس را در بر می‌گیرد، کمد و کتابخانه‌ها، پارتیشن اداری ، مبل‌ها، دیوارپوش‌ها و… است. بنابراین رنگ مبلمان اداری در فضای وسیع یک کسب‌وکار تاثیر زیادی بر محیط و روحیه کارکنان شاغل در آن شرکت خواهد داشت.

رنگ‌ها چه تاثیراتی دارند؟

روانشناسان عقیده دارند رنگ‌ها روی مغز انسان اثر می‌گذارند و منجر به بروز احساسات در افراد می‌شوند. بعضی رنگ‌ها نیز برای منظور خاصی به کار می‌روند و این باعث می‌شود انسان با دیدن آن رنگ‌ها وضعیت مرتبط را درک کند. برای مثال رنگ قرمز معمولا به عنوان علامتی برای خطر و توقف به کار می‌رود.
رنگ‌های گرم نظیر زرد، نارنجی، قرمز و زرشکی حس شور و هیجان را در افراد به وجود می‌آورند. این رنگ‌ها محرک حواس در افراد هستند.
رنگ‌های سرد نظیر آبی، بنفش و سبز حس آرامش و انعطاف‌پذیری را به بیننده القا می‌کنند. در روان‌شناسی رنگ‌ها رنگ آبی نشان‌دهنده آرامش و عمق احساسات است.
رنگ‌های خنثی نظیر مشکی، بژ، سفید، طلایی و نقره‌ای احساساتی همچون رسمی بودن، افسردگی یا بی‌طرفی را در افراد ایجاد می‌کنند.
به ویژگی‌های رنگ‌های مختلف باید در انتخاب دکوراسیون و مبلمان اداری توجه کرد. برای مثال رنگ آبی در دکوراسیون اداری باعث کاهش تنش احساسات و ایجاد آرامش می‌شود و برعکس رنگ قرمز حس هیجان و تحرک را به کارکنان القا می‌کند.
به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از رنگ‌های خاص در دکوراسیون اداری نشان‌دهنده سلیقه و شخصیت برند شما است و ذهنیتی منحصربه‌فرد را نسبت به برندتان در نظر افراد مراجعه‌کننده و مشتریان ایجاد می‌کند.
استفاده از رنگ‌های تیره در طراحی داخلی کسب‌وکارها جسارت می‌طلبد اما همین رنگ‌ها حس قدرت را به بیننده القا می‌کند. رنگ سفید بیشتر در فضاهای اداری کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد تا در نظر بیننده فضا بزرگ‌تر به نظر بیاید.
استارتاپ‌ها که بیشتر دارای نیروهای جوان هستند از رنگ‌های شاد و سرزنده در دکوراسیون داخلی خود استفاده می‌کنند تا حس یکنواختی و کسالت را از محیط دور کنند. آنها تلاش می‌کنند فضای داخلی را طوری طراحی کنند که کارکنان را به نوآوری و حل مسائل پیچیده و جدید تشویق کنند. از طرف دیگر خود فضای استارتاپ می‌تواند چالش‌های بیشتری را برای افراد ایجاد کند تا خلاقیت آنها در انجام کارها بروز یابد.

سه نکته برای انتخاب مناسب‌ترین رنگ مبلمان اداری

توجه به نوع کاربری مبلمان اداری: برای انتخاب رنگ مبلمان اداری مهم‌ترین نکته این است که مبلمان قرار است در چه فضایی مورد استفاده قرار بگیرد. برای مثال در محیط‌های آموزشی رنگ‌های روشن در اولویت هستند اما در دفتر وکالت معمولا رنگ‌های تیره‌ای همچون مشکی و قهوه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌
تناسب رنگ مبلمان اداری با محیط: رنگ مبلمان و دکوراسیون اداری باید با توجه به اندازه فضای کار انتخاب شود. اگر ابعاد فضای اداری کوچک باشد بهتر است رنگ‌های روشن انتخاب شود و نور کافی برای آن محیط در نظر گرفته شود تا فضا بزرگ‌تر به نظر برسد.
ایجاد حس خاص در مخاطبان: همانطور که قبلا اشاره کردیم رنگ‌ها احساس خاصی را به بیننده القا می‌کنند. بسیاری از کسب‌وکارها با استفاده از این ویژگی به تجارت خود رونق بخشیده‌اند. برای مثال در طراحی داخلی اکثر فست‌فودها رنگ‌های قرمز و نارنجی استفاده می‌شود تا اشتهای مشتریان را تحریک کند. اما در محیط‌هایی مانند بیمارستان که نیاز به آرامش وجود دارد رنگ‌های آبی و سبز به کار برده می‌شود.
شاید به نظر برسد انتخاب رنگ مبلمان اداری کار آسانی است اما در واقع پیچیدگی‌های خاصی دارد که مهارت، دانش و تجربه کافی می‌طلبد. اگر تصمیم به خرید مبلمان اداری دارید بهتر است با افراد متخصص در این حوزه مشورت کنید.

+ نوشته شده در  چهارشنبه 6 آذر 1398ساعت 17:17  توسط محیا یوسفی